Model de analiză a comportamentului societăţilor în perioada post-criză

Ștefan Virgil Iacob PhD (stefaniacob79@yahoo.com)

Abstract

Perioada care a precedat criza economică din perioada anilor 2008 și 2009, a fost una incertă în ceea ce privește prețul de promovare și vânzare al produselor caracteristice pieței materialelor de construcții din România. Începând cu anul 2010 prețul materialelor de construcții a înregistrat scăderi line dar și cu pante abrupte care au afectat activitatea producătorilor, importatorilor și a distribuitorilor din domeniu.
Analiza este concentrată asupra intervalului de timp cuprins între anul 2010 și anul 2017. Astfel, în acest interval de timp au existat perioade de scădere continuă a prețurilor, precum anii în care blocajul imobiliar a dus la stoparea construcțiilor noi și înghețarea unora în diferite faze ale construcției. Valorile în scădere pe care prețurile le-au înregistrat în primii ani post criză au fost de o intensitate relativ mică cu procente cuprinse între 3 și 7%, urmate de scăderi însemnate cum au fost cele cuprinse între anii 2013 și 2014 care au înregistrat valori cu 22,7% mai mici. Valorile minime ale prețurilor s-au înregistrat în anul 2015 ajungând la valoarea medie de 471 euro/tonă, urmând apoi creșteri de prețuri. Astfel, în perioada cuprinsă între anii 2015 și 2016 s-a înregistrat o creștere medie de 4,67%, iar în perioada cuprinsă între anii 2016 și 2017 s-a înregistrat o creștere medie de 23,73%. Trendul ascendent al prețurilor s-a păstrat până în prezent.
În perioada cuprinsă între anii 2014 și 2015 prețurile au fluctuat având un comportament oscilatoriu de intensități mici influențând activitatea economică în mod direct, astfel încât decizia achizițiilor materialelor comercializate a devenit din ce în ce mai dificilă pentru antreprenorii locali.
În această cercetare mi-am propus să analizez aspecte care privesc sensibilitatea cererii de produse metalice pentru construcții în raport cu modificările de preț în intervalul 2010-2017.
Aria de aplicabilitate a studiului o reprezintă firmele de profil din domeniul comerțului cu materiale pentru construcții și confecții metalice ușoare, medii și grele active în perioada cuprinsă în perioada menționată. Au fost introduse în analiză șapte societăți comerciale cu volume diferite vânzărilor, pe care le putem împarți în două categorii: firme mici cu cifre de afaceri mai mici de 100.000.000 lei/an și societăți comerciale mari care înregistrează rulaje mai mari de 100.000.000 lei/an.
Produsele care caracterizează aceasta zonă comercială cu implicații directe în piața construcțiilor și a imobiliarelor în general sunt cele de tip sârma și plasă de sârmă pentru armături, țevi sudate longitudinal sau laminate, rectangulare sau rotunde, profile tip cornier, teu, platbandă, benzi și table în diferite forme și dimensiuni, negre sau zincate termic împotriva coroziunii.
În urma analizei, am evidențiat faptul că, există o sensibilitate ridicată a cererii în funcție de modificarea prețurilor. Nivelul elasticității se menține în timp atât în perioada în care prețurile scad, cât și în perioada în care produsele metalice destinate construcțiilor s-au scumpit.
De asemenea sunt cuantificate nivelele pe care le-au înregistrat coeficienții de elasticitate în diferite condiții economice ce au caracterizat perioada analizată.
Cuvinte cheie: preț, vânzări, cantitate de bunuri, coeficienți, elasticitate, sensibilitate
Clasificarea JEL: C01, L11, L61

[Text complet]

ANALYSIS MODEL OF THE POST-CRISIS BEHAVIOR OF THE COMPANIES

Abstract

The period preceding the economic crisis of 2008 and 2009 was marked by uncertainty regarding the price of promotion and sale of products characteristic of the construction materials market in Romania. Since 2010, the price of construction materials decreased steadily but also experienced steep slopes that affected the activity of manufacturers, importers and distributors in the field.
The analysis is focused on the timeframe between 2010 and 2017. Thus, during this time there have been periods of continuous price declines, such as the years in which the blockade of buildings has led to the cessation of new constructions and the freezing of some in different phases of construction. The declining values ​​recorded in the first years post-crisis were of a relatively small intensity, ranging from 3 to 7%, followed by significant decreases such as those between 2013 and 2014, which recorded lower values by 22.7%. Minimum price values ​​were recorded in 2015 reaching an average of 471 euro / ton, followed by price increases. Thus, between the years 2015 and 2016, there was an average increase of 4.67%, and between 2016 and 2017 there was an average increase of 23.73%. The upward trend in prices has been preserved so far.
Between 2014 and 2015, prices fluctuated with oscillating low-intensity behavior directly affecting economic activity, so the purchasing of marketed materials became more and more difficult for local entrepreneurs.
In this research I have proposed to analyze aspects concerning the sensitivity of demand for construction products in relation to price changes in the period 2010-2017.
The field of application of the study is represented by the companies in the field of trade in materials for light, medium and heavy metal constructions and assets during the period mentioned. Seven commercial companies with different sales volumes were introduced into the analysis. These fall into two categories: small firms with turnover below 100,000,000 lei / year and large commercial companies with turnover of more than 100,000,000 lei / year.
The products that characterize this commercial area with direct implications in the construction and real estate market in general are wire and wire mesh for reinforcements, longitudinally welded or laminated, rectangular or rounded pipes, cornier, tee, plate, strip and table profiles in various shapes and sizes, black or thermally galvanized against corrosion.
Following the analysis, I highlighted the fact that there is a high demand sensitivity in terms of price changes. The level of elasticity is maintained over time, both in the period when prices decrease and the period when metal products for construction increased. Also, the levels recorded by the coefficients of elasticity in different economic conditions characterizing the analyzed period are also quantified.
Keywords: price, sales, quantity of goods, coefficients, elasticity, sensitivity
JEL Classification: C01, L11, L61

[Full Text]

RRS Supliment nr. 5/2019