Professor habil. Gheorghe Săvoiu, PhD.
University of Piteşti
Rezumat
Articolul debutează cu delimitarea sintetică a erorilor statistice absolute şi relative, alături de erorile reziduale ale modelărilor econometrice şi propune un set minimal de întrebări cu răspunsuri utile metodologic. O secţiune de literature review descrie tot în manieră succintă elemente statistice şi concepte medicale legate de pandemia Covid-19, constituind totodată şi preambalul unei secţiuni metodologice. Câteva modele, aparent valide, obţinute în maniera obişnuită econometrică sunt invalidate elementar prin sublinierea lipsei de tratament statistic unitar a factorilor explicativi după criterii metodologice majore. O secţiune finală de concluzii subliniază totuşi câteva adevăruri tendenţiale ale pandemiei Covid-19 şi repun în lumină imortanţa calităţii datelor şi a onestităţii celor ce realizează observarea, înregistrează şi prelucrează informaţiile şi le diseminează tuturor celor interesaţi. În final, autorul mai relevă rolul semnificativ şi impactul major al erorilor metodologice în cadrul unei cercetări ştiinţifice medicale, educaţionale, culturale, economice, politice etc.
Cuvinte cheie: eroare, eroare statistică, eroare reziduală (εi), eroare metodologică, asimetrie, boltire, testul Jarque-Bera, model Covid -19, determinaţie statistică (R2), teste econometrice.
Clasificare JEL: C18, C22, C23, C32, C33, H51, I18
WHAT DOES A MINIMUM ASSESSMENT OF STATISTICAL AND RESIDUAL ERRORS, ASSOCIATED WITH THE INVESTIGATION AND MODELING OF COVID-19 IMPACT, LOOK LIKE?
Abstract
The article begins by synthetically delimiting absolute and relative statistical errors, as well as the residual errors in econometric modeling, and proposes a minimal set of questions with methodologically useful answers. A literature review section, also briefly, describes statistical elements and medical concepts related to the Covid-19 pandemic, while also being the preamble to a methodological section. Several seemingly valid models, obtained in the usual econometric manner, are invalidated in an elementary manner, by emphasizing the lack of unitary treatment of the explanatory factors according to major methodological criteria. A final section of conclusions, however, highlights some of the trending truths of the Covid-19 pandemic, and highlights again the importance of data quality and the honesty of those who conduct observation, record and process information, and disseminate it to all those concerned. In the final section, the author also emphasizes the significant role and major impact of methodological errors in medical, educational, cultural, economic, political, etc. scientific research.
Key words: error, statistical error, residual error (εi), methodological error, skewness, kurtosis, Jarque-Bera test, Covid -19 model, R-squared, econometric tests.
JEL codes: C18, C22, C23, C32, C33, H51, I18