Assoc. prof. Mădălina-Gabriela ANGHEL PhD (madalinagabriela_anghel@yahoo.com)
Artifex University of Bucharest
Abstract
Populația de vârsta a treia se află într-o propoziție oarecum controversată din punct de vedere al unor măsuri de management macroeconomic din România, comparativ cu unele directive ale Uniunii Europene.
Uniunea Europeană a stabilit că populația de vârsta a treia poate și trebuie să fie folosită în continuare în funcție de experiența acumulată și de nevoile economiei naționale. Acesta este un aspect care în România este oarecum controversat, deși s-au făcut unele încercări de a stabili mărirea vârstei de pensionare pentru unele categorii de salariați, care lucrează în special în domeniul învățământului și alte domenii pretabile.
Pe de altă parte, problema populației de vârsta a treia se reduce la veniturile din ce în ce mai reduse pe care le obțin din pensia pe care o primesc. Obiectivul urmărit este să se demonstreze că această perspectivă al realizării unor venituri cât de cât decente pentru populația de vârsta a treia este practic cel mult o teorie, întrucât în domeniul practic nu se poate întâmpla nimic.
Legea pensiilor aplicabilă teoretic în 2020 și 2021 este practic de neluat în considerare de actuala administrație a statului, care încearcă tot felul de ajustări pentru a aproba o nouă lege a pensiilor, care ar trebui să fie mai apropiată de situația concretă din România.
Structura pensionarilor după pensii este destul de dificil de interpretat în condițiile concrete. Astfel, valoarea pensiei în medie pentru pensionari este de cel mult 1.500 Ron, dar mergând în jos vom considera că mulți pensionari, aproximativ 1.600, au pensie sub 732 Ron. Obiectiv discutând cu această sumă și în condițiile în care inflația poate să crească, să o ia cumva în sus, pensionarii au posibilități foarte reduse de a se descurca. Desigur, numărul mare de pensionari, peste 5,1 milioane și pensiile pe care acestea le obțin, exceptând categoriile de pensionari care primesc pensii speciale, dar aceștia sunt un procent redus, evidențiază ceea ce se urmărește să demonstreze și anume că veniturile populației de vârsta a treia sunt suficient de reduse.
În altă ordine de idei, veniturile populației de vârsta a treia sunt afectate și de legislație, care prevede că în contextul în care aceste persoane din categoria pensionarilor ar dori să lucreze și într-un anumit domeniu trebuie să se hotărască dacă renunță la pensie sau dacă dorește să rămână pensionar.
În condițiile crizei pandemice există puține posibilități ca veniturile persoanelor de vârsta a treia, în speță a pensionarilor, să crească. Aceasta deoarece pe de o parte se pune problema recalculării pensiilor, care durează, iar pe de altă parte creșterea pensiilor a fost înghețată pentru anul 2021, iar indexarea la inflație pentru anul 2020 trenează.
Văzând și nivelul de trai al populației în această vârstă constatăm că s-a redus coșul de cumpărături și mai mult decât atât, calitatea acestora s-a diminuat și mai mult. În perspectivă situația pensionarilor și a veniturilor acestora va fi o problemă majoră, care efectiv nici nu se poate rezolva ținând seama că deja 54% din Produsul Intern Brut al României este afectat de datoria internă și externă.
Prin acest articol s-a urmărit să se pună în evidență situația acestei categorii, care nu este mică, de peste 5,1 milioane de persoane, la care se vor adăuga și alte categorii care vor trece în această categorie, ținând seama că piramida vârstelor din țara noastră este încă concentrată spre personalul mai aproape de vârsta a treia decât a populației din categoria salariaților.
Consider că prin ceea ce s-a demonstrat în acest articol, analizând evoluția numărului de pensionarii și a veniturilor acestora din pensie, constituie un punct de vedere solid, care trebuie avut în vedere de către toți factorii, mai ales de cei decidenți.
Cuvinte cheie: pensionari, asigurări sociale, directive europene, PIB, crize.
Clasificare JEL: I10, P44
Study on the perspective of the evolution of the situation of the elderly population in the context of the pandemic crisis
Abstract
The elderly population is in a somewhat controversial sentence in terms of macroeconomic management measures in Romania, compared to some EU directives.
The European Union has established that the elderly population can and must continue to be used depending on the experience gained and the needs of the national economy. This is an aspect that is somewhat controversial in Romania, although some attempts have been made to increase the retirement age for some categories of employees, who work mainly in the field of education and other suitable fields.
On the other hand, the problem of the elderly population comes down to the declining incomes they get from the pension they receive. The aim is to show that this perspective of achieving a decent income for the elderly population is practically at most a theory, because nothing can happen in the practical field.
The pension law theoretically applicable in 2020 and 2021 is practically ignored by the current state administration, which is trying all kinds of adjustments to approve a new pension law, which should be closer to the concrete situation in Romania.
The structure of pensioners after pensions is quite difficult to interpret in concrete terms. Thus, the average pension value for retirees is at most 1,500 RON, but going down we will consider that many retirees, approximately 1,600, have a pension below 732 RON. Objectively discussing with this amount and in the conditions in which the inflation can increase, to somehow take it up, the pensioners have very little possibilities to manage. Of course, the large number of pensioners, over 5.1 million and the pensions they receive, except for the categories of pensioners who receive special pensions, but these are a small percentage, highlight what is intended to demonstrate, namely that the income of the elderly population the third are small enough.
In other words, the income of the elderly population is also affected by the legislation, which stipulates that in the context in which these persons in the category of pensioners would like to work in a certain field, it must be decided whether to retire or whether he wants to retire.
In the conditions of the pandemic crisis, there is little possibility that the incomes of the elderly, in this case of pensioners, will increase. This is because on the one hand there is the problem of recalculating pensions, which lasts, and on the other hand the increase in pensions has been frozen for 2021, and the indexation to inflation for 2020 is dragging on.
Seeing the living standard of the population at this age, we find that the shopping cart has been reduced even more their quality has decreased even more. In the future, the situation of pensioners and their incomes will be a major problem, which in fact cannot be solved considering that 54% of Romania’s Gross Domestic Product is already affected by internal and external debt.
The aim of this article was to highlight the situation of this category, which is not small, of over 5.1 million people, to which will be added other categories that will pass in this category, taking into account that the age pyramid in the country ours is still focused on staff closer to the elderly than on the population in the category of employees.
I believe that what has been demonstrated in this article, analysing the evolution of the number of retirees and their pension income, is a solid point of view, which must be taken into account by all factors, especially decision makers.
Keywords: pensioners, social insurance, European directives, GDP, crises.
JEL classification: I10, P44