Evoluţia producţiei serviciilor în contextul crizelor

Prof. Constantin ANGHELACHE PhD (actincon@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies / Artifex University of Bucharest
Lecturer Stefan Virgil IACOB PhD (stefaniacob79@yahoo.com)
Artifex University of Bucharest
Cristian Marius RĂDUȚ PhD Student (radutmc@gmail.com)
Bucharest University of Economic Studies

Abstract

Serviciile în economia națională au cunoscut un curs rapid de dezvoltare prin apariția a noii servicii în utilizarea condițiilor existente, care a oferit în anii anteriori dezvoltarea cu precădere a turismului și a altor servicii.
Autorii au căutat să evidențieze faptul că actualele crize, începând cu criza Covid 19, au avut un efect negativ deosebit asupra serviciilor și în special a principalului serviciu turismul. Turismul și HoReCa au avut evoluții deosebit de afectate din cauza crizelor, context în care rezultatele obținute în ultimii patru ani au fost în descreștere.
În domeniul turismului practic acesta s-a realizat cu o reducere de aproape 90% în anii 2020-2021 și parțial 2022. Alte servicii au fost și ele restricționate ca urmare a unor măsuri întreprinse în vederea evitării îmbolnăvirilor datorită acestui val al etapelor Covid 19.
Utilizând datele furnizate de Institutul Național de Statistică și Eurostat și prelucrându-le în articol este pusă în lumină evoluția acestor servicii, mai ales în domeniul turismului în ultimii ani.
S-a extins analiza asupra anului 2022 când, ca urmare a unor liberalizări și renunțări la măsurile restrictive care erau impuse de criza Covid 19, turismul s-a relansat în oarecare măsură, dar apoi al doilea val determinat de scumpirile enorme impuse de inflație (19,3% în noiembrie 2022 față de aceeași perioadă a anului anterior) rezultatele au fost mai reduse.
Serviciile reprezintă o activitate generală prin desfacerea de mărfuri cu amănuntul, desfacerea de mărfuri angro, comerțul cu produse agroalimentare, comercializarea mijloacelor și întreținerea mijloacelor auto, etc., dar care pe fondul unei restricții generale a activității au scăzut și ele.
Autorii pentru validarea unor indicatori pe care i-a utilizat au recurs la folosirea unor modele statistico-econometrice, care au pus în evidență relevanța opiniilor exprimate și evidențiind afectarea unor corelații macroeconomice cu efect privind macrostabilitatea în țara noastră. Metodele au constat în utilizarea indicatorilor furnizați de instituțiile de profil în prelucrarea datelor și în calculul unor indicatori care exprimă nivelul de evoluție al activității în acest domeniu.
Cuvinte cheie: servicii, turism, HoReCa, crize, indicatori.
Clasificarea JEL: C10, E20

[Text complet]

The evolution of service production in the context of crises

Abstract

Services in the national economy have experienced a rapid course of development through the emergence of the new service in the use of existing conditions, which offered in previous years the development mainly of tourism and other services.
The authors sought to point out that the current crises, starting with the Covid 19 crisis, have had a particular negative effect on services and especially the main service of tourism. Tourism and HoReCa have had particularly affected developments due to the crises, a context in which the results obtained in the last four years have been decreasing.
In the field of tourism practically it was achieved with a reduction of almost 90% in the years 2020-2021 and partially 2022. Other services have also been restricted as a result of measures taken to avoid illnesses due to this wave of Covid 19 stages.
Using the data provided by the National Institute of Statistics and Eurostat and processing them in the article, the evolution of these services is highlighted, especially in the field of tourism in recent years.
The analysis was extended to 2022 when, as a result of some liberalizations and waivers of the restrictive measures that were imposed by the Covid 19 crisis, tourism relaunched to some extent, but then the second wave caused by the enormous price rises imposed by inflation (19.3% in November 2022 compared to the same period of the previous year) the results were lower.
Services are a general activity through the sale of retail goods, the sale of wholesale goods, the trade of agro-food products, the sale of means and the maintenance of motor vehicles, etc., but which, due to a general restriction of activity, have also decreased.
The authors for the validation of some indicators he used resorted to the use of statistical-econometric models, which highlighted the relevance of the opinions expressed and highlighting the impairment of some macroeconomic correlations with the effect of macrostability in our country. The methods consisted in using the indicators provided by the relevant institutions in the processing of data and in the calculation of indicators that express the level of evolution of the activity in this field.
Keywords: services, tourism, HoReCa, crises, indicators.
JEL classification: C10, E20

[Full Text]

RRS Supliment 12/2022