Evoluţia inflaţiei în contextual crizei pandemice şi economico-financiare

Assoc. prof. Ana Maria POPESCU PhD (notariat.dejure@gmail.com)
Bucharest University of Economic Studies
Dana Luiza GRIGORESCU PhD Student (danaluiza2004@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies

Abstract

Problema prețurilor este una suficient de delicată. Evoluția prețurilor se poate stabili calculând indicele prețurilor de consum sau indicele armonizat al prețurilor de consum. În termeni generici vorbim despre inflație, atunci când discutăm despre creșterea prețurilor.
Această creștere a prețurilor este oarecum fetișizată în sensul că nivelul înregistrat nu corespunde realităților de pe piața în care funcționează legea fundamentală, adică raportul dintre ofertă și cerere. Raportul dintre ofertă și cerere este fundamentat ca lege a pieței libere, dar este restricționat din punct de vedere al veniturilor reduse pe care le are populația de a-și procura toate trebuințele necesare pentru consum.
Evoluția indicelui prețuri de consum arată modul în care au evoluat prețurile în primul trimestru al anului 2021 pe cele trei categorii principale alimentare, nealimentare și servicii.
În articol se subliniază cu precizie că în general prețurile la produsele alimentare nu pot fi controlate și nici la produsele nealimentare sau servicii, deoarece nu prea mai funcționează posibilitatea prețurilor administrate. În acest context se anticipează ca în perioada următoare, datorită efectelor crizei pandemice și economico-financiare, să crească rata inflației.
Prin datele și reprezentările grafice utilizate, precum și a altor metode de analiză statistică, autorii urmăresc să pună în evidență tocmai această tendință a evoluției indicelui prețului de consum.
Cuvinte cheie: prețuri, piață, inflație, cerere, ofertă, criză.
Clasificare JEL: E10, E30.

[Text complet]

The evolution of inflation in the context of the pandemic and economic-financial crisis

Abstract

The price issue is a delicate one. Price developments can be determined by calculating the consumer price index or the harmonized consumer price index. In general terms we are talking about inflation, when we talk about rising prices.
This increase in prices is somewhat fetishized in the sense that the level recorded does not correspond to the realities of the market in which the fundamental law operates, i.e. the ratio between supply and demand. The relationship between supply and demand is based on the law of the free market, but is restricted in terms of low incomes that the population has to procure all the necessities for consumption.
The evolution of the consumer price index shows the way in which prices evolved in the first quarter of 2021 on the three main categories of food, non-food and services.
The article makes it clear that in general food prices cannot be controlled, nor can non-food or service prices, because the possibility of administered prices is no longer working. In this context, it is anticipated that in the next period, due to the effects of the pandemic and economic and financial crisis, the inflation rate will increase.
Through the data and graphical representations used, as well as other methods of statistical analysis, the authors aim to highlight precisely this trend of the evolution of the consumer price index.
Keywords: prices, market, inflation, demand, supply, crisis.
JEL classification: E10, E30.

[Full Text]

RRS Supliment nr. 5/2021