Vâscozitatea fluidelor şi analogii în economie

Drd. Ștefan Virgil Iacob (stefaniacob79@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies, Romania

Abstract

Vâscozitatea este un fenomen analizat în fizică și care poate fi prezent în economie, spre exemplu, dacă avem în vedere analiza desfășurării activităților firmelor de distribuție. Considerăm că poate fi pusă în evidență îndeosebi prin dificultatea de a intra pe piață a unei firme noi atunci când avem în vedere modificarea numărului societăților comerciale active prezente pe piață în raport cu vânzările acestor societăți. Considerăm, de asemenea, că avem un fenomen analog vâscozitații din fizică atunci când avem în vedere durata de timp în care se întorc banii în piață conform circuitului bani-marfă-bani.
Concret, dacă până în anul 2009 mediul de afaceri din România a fost destul de stabil cu creșteri constante ale cifrelor de afaceri, acesta a fost puternic afectat de criza economică din anii 2009 respectiv 2010, în care blocajul imobiliar a dus la stoparea construcțiilor noi și înghețarea unora în diferite faze ale construcției. După criză, cauza majoră a vânzărilor slabe o reprezintă prețul de promovare și vânzare al produselor. Aceste schimbări în economie au creat oportunitați pentru înființarea unor noi firme care să aducă un plus pieței de profil și tot odată la suspendarea altora sau închiderea totală a celor devenite neperformante.
Aria de aplicabilitate a studiului o reprezintă firmele de profil din domeniul comerțului cu materiale pentru construcții și confecții metalice ușoare, medii și grele active în perioada 2005-2016 în România. Produsele care caracterizează această zonă comercială cu implicații directe în piața construcțiilor și a imobiliarelor în general, sunt cele de tip sârma și plasă de sârmă pentru armături, țevi sudatate longituninal sau laminate, rectangulare sau rotunde, profile tip cornier, teu, platbandă, benzi si table în diferite forme și dimensiuni, negre sau zincate termic împotriva coroziunii.
În ceea ce privește prețul produselor metalurgice din construcții în perioada analizată, aceasta se caracterizează prin instabilitate: începand cu anul 2005 a fost o perioadă de creștere a prețurilor, urmând după anul 2010 o perioadă de scădere a acestora, apoi perioada anilor 2014-2015 în care prețurile sunt instabile cu fluctuații de intensitați mici și urmată de anul 2016 caracterizată de o creștere liniara a acestora.
Atât modificările în ceea ce privește numarul de operatori pe piață, cât și schimbările de preț în perioada analizată permit analogia dificultății de a intra pe piață cât și a circuitului bani-marfa-bani din perspectiva similară cu ceea ce în fizică denumită vâscozitate.

Cuvinte cheie: vâscozitate, preț, vânzări, variabile, coeficienți, regresie, teste statistice
Clasificarea JEL: C01, L11, L61

[Text complet]

Fluid viscosity and analogies in economy

Abstract

Viscosity is a phenomenon that is analyzed in Physics and can be identified in the economy as well, for example, in the case of distribution companies’ activities. We consider that it can be highlighted particularly by the difficulty a new firm is facing when entering the market if the change in the number of active trading companies in the market is considered in relation to their sales amount. Furthermore, an economic phenomenon analogue of viscosity in Physics can be identified when considering the period of time during which money returns to the market according to the money-goods-money circuit.
Concretely, if by 2009, the business environment in Romania was fairly stable with steady increases in business figures, in the years 2009 and 2010 respectively it was severely affected by the economic crisis, as the real estate blockage led to an ending of new construction projects, as well as to a freeze of those being in different stages of construction. Starting with 2010, the price of building materials dropped at times steadily but relatively sharply other times, in this way affecting the activity of manufacturers, importers and distributors in the field. The effect is directly revealed by sales revenues as compared to those registered in previous periods. After the crisis, the major cause of weak sales is the price of promoting and selling the products.
The analysis refers to the trading companies specialized in the field of metallic materials for construction and light, medium and heavy metal fabrications active in Romania between 2005 and 2016. The products belonging to this commercial area with direct implications on the construction and real estate market in general are wire and wire mesh for reinforcement, longitudinally welded or laminated, rectangular or round pipes, profile type angles, tees, strip, strips and sheets in different shapes and sizes, black or thermally galvanized against corrosion.
As regards the price of metallic building products during the analyzed period, this is characterized by instability: an fairly large price increase period starting in 2005 was followed by a general decrease in the year 2010; in the period 2014-2015 prices were unstable with fluctuations of small intensities, whereas 2016 was characterized by a linear rise in price.
Both the changes in the number of operators on the market and the price changes during the analyzed period allow for an analogy between phenomena defined as viscosity in physics and a firm’s difficulty to penetrate the market on the one hand, and the money-goods-money circuit on the other hand.

Keywords: viscosity, price, sales, variables, coefficients, regression, statistical tests
JEL Classification: C01, L11, L61

[Full Text]

RRS Supliment 6/2018