Professor PhD. dr. habil. Gheorghe Săvoiu (gsavoiu@yahoo.com)
University of Pitesti
Rezumat
Acest articol depășește spațiul dedicat performanței și evoluției unei reviste (publicații) economice, aspecte ce se pot cuantifica și demonstra prin indicatori statistici (indicatori scientometrici, indicatori statistici de accesare și downloadare, indicatori clasici absoluți, relativi de intensitate și distribuționali). Astfel primele două categorii de indicatori sunt enumerați și sumar exemplificați, iar ceilalți de tip clasic sunt dezvoltați și analizați în această abordare originală, autorul rămânând conștient că există multe elemente calitative necuantificate de la managementul și deciziile editoriale care pot accentua calitatea echipei și a proiectelor editoriale ale unei reviste (publicații) economice. Aceasta rămâne și tema majoră a articolului, care implică adaptarea unor construcții clasice de indicatori la universul inovativ și dinamic al literaturii economice publicate. Demersul original de construcție a indicatorilor statistici de tip clasic în domeniul descris încă din titlul lucrării, are drept suport metode de expunere a intensității efectelor editoriale, a corelației sau asocierii unor tendințe publicistice, precum și analiza unor evoluții ale distribuțiilor de tip Kernel în baze de date editoriale și, aparent în ultimul rând, a investigațiilor statistice frecvențiale. Câteva remarci finale clarifică perspectivele de dezvoltare a ale acestor noi areale de aplicație a metodelor statistice.
Cuvinte cheie: indicator scientometric, metoda analizei distribuționale, matrice de corelație, metoda de analiză frecvențială, statistici editoriale clasice.
Indicators of the Activity of Economic Publications – An Area under the Impact of Statistical Creativity
Abstract
This article goes beyond the space devoted to the performance and evolution of an economic journal (or publication), which can be quantified and demonstrated by statistical indicators (scientometric indicators, access and download statistical indicators, absolute or relative classical intensity and distributional indicators). Thus, the first two categories of indicators are listed and briefly exemplified, and the others, which belong to the classical type, are developed and analyzed in this original approach, the author remaining aware that there are many unquantified qualitative elements, such as editorial management and editorial decisions that can enhance the quality of the team and the editorial projects of an economic journal (or of economic journals). This is in fact the very major theme of the paper, which involves the adaptation of classical constructions of indicators to the innovative and dynamic universe of the economic literature published. The original approach of constructing classical statistical indicators in the field described in the title of the paper is underlied by methods of presenting the intensity of editorial effects, the correlation or association of some publishing tendencies, as well as analyzing a number of evolutions of the Kernel-type distributions in editorial databases, and, apparently last, the frequency statistical investigations. Some final remarks clarify the development prospects of these new areas of application of statistical methods.
Key words: scientometric indicator, distribution analysis method, correlation matrix, frequency analysis method, classical editorial statistics.