Prof. Constantin ANGHELACHE PhD (actincon@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies / „Artifex” University of Bucharest
Assoc. prof. Mădălina-Gabriela ANGHEL PhD (madalinagabriela_anghel@yahoo.com)
„Artifex” University of Bucharest
Assoc. prof. Florin Paul Costel LILEA PhD ( florin.lilea@gmail.com)
„Artifex” University of Bucharest
Mariana CHILIMENT PhD Student (mariana.chiliment@gmail.com)
Bucharest University of Economic Studies
Abstract
Sistemul financiar al unei țări este esențial deoarece acesta evidențiază fluxurile economice care se stabilesc între agenții economici și instituțiile statului, precum și între o serie de alte componente care contribuie la realizarea produsului intern brut. Pe de altă parte sistemul financiar-bancar este cel care ușurează corelarea obligațiilor și drepturilor agenților economici și evidențiază în orice moment care a fost evoluția la un moment dat. Desigur, sistemul financiar-bancar a existat de o lungă perioadă de timp și în termeni generali el este definit ca totalitatea activităților cu caracter financiar și local într-o țară. În principiu vorbim de finanțele publice, cele care asigură într-o perioadă de timp un cadru adecvat pentru realizarea resurselor bănești și fondurile publice, a modalităților și instrumentelor utilizate îndeobște cu o anumită legătură a finanțelor publice cu cadrul legislativ care nu se exclud reciproc. Existența resurselor financiare publice se realizează în orice orânduire socială prin repartiția din produsul intern brut a unor sume care sunt destinate, fiind cuprinse în bugetul consolidat, satisfacerea nevoilor mediului social. Cu alte cuvinte, finanțele exprimă relații sociale de natură economică, în expresie bănească, aceasta apărând în cele mai vechi timpuri. Desigur, sistemul finanțelor publice a evoluat și s-a adaptat în funcție de cerințele sau de caracteristicile societății. Din acest punct de vedere, în acest articol putem identifica o perioadă până la primul război mondial, o perioadă interbelică, care coincide și cu startul formării statului național unitar român în 1918, apoi este perioada celui de-al doilea război mondial, iar din 1945 până în 1989, o perioadă a economiei etatizate în care și finanțele publice au avut o anumită structură, o anumită evoluție, o anumită organizare, și multe altele. Apoi, din 1990, se trece la economia de piață, care, are caracteristicile sale, și pe acest fond și finanțele publice se modifică și adecvează sistemului economiei de piață. Aici pot fi desprinse unele elemente, dar care nu au esență în ceea ce privește rolul finanțelor publice. În studiul efectuat de autori se prezintă și unele grafice și serii de date care relevă- mai ales în perioada cea mai recentă – modul în care au evoluat veniturile fiscale, structura veniturilor și cheltuielilor, datoria publică a României și multe altele, care, sunt pe de-a întregul reliefate și au legătură și cu execuția bugetară.
Cuvinte cheie: finanțe publice, buget, venit, resursă financiară, piață liberă
Clasificarea JEL: E62, E64, H62
Analysis of the Evolution of Public Finances in Romania
Abstract
The financial system of a country is essential because it highlights the economic flows that are established between economic agents and state institutions as well as among a number of other components that contribute to the realization of the gross domestic product. On the other hand, the financial-banking system is the one that facilitates the correlation of the obligations and rights of the economic agents and highlights at any moment what the evolution was at one point. Of course, the financial-banking system has existed for a long time and in general terms it is defined as the total of financial and local activities in a country. In principle, we are talking about public finances, which provide an adequate framework for the realization of money resources and public funds, the modalities and instruments used in general with a certain link between public finances and the legislative framework that are not mutually exclusive. The existence of public financial resources is carried out in any social organization by the distribution of gross domestic product of amounts intended, being included in the consolidated budget, meeting the needs of the social environment. In other words, finance expresses social relations of an economic nature, in a monetary expression, which appears in the oldest times. Of course, the public finance system has evolved and adapted according to the requirements or characteristics of the company. From this point of view, in this article we can identify a period until the First World War, an interwar period, which coincides with the beginning of the formation of the Romanian unitary national state in 1918, then it is the period of the Second World War, and since 1945 until 1989, a period of the stagnant economy where public finances had a certain structure, a certain evolution, a certain organization, and many others. Then, since 1990, a market economy has its own characteristics, and on this background, public finances are changing and appropriate to the system of market economy. Here some elements can be detached, but they are not essential in terms of the role of public finances. The authors’ study also presents some graphs and series of data that reveal – especially in the most recent period – the evolution of tax revenues, the structure of revenues and expenditures, the public debt of Romania and many others that are on all of which are highlighted and also relate to budget implementation.
Keywords: public finance, budget, income, financial resource, free market
JEL Classification: E62, E64, H62