Prof. Constantin ANGHELACHE PhD (actincon@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies / „Artifex” University of Bucharest
Prof. Radu Titus MARINESCU PhD (radu_titus_marinescu@yahoo.com)
„Artifex”University of Bucharest
Assoc. prof. Florin Paul Costel LILEA PhD (florin.lilea@gmail.com)
„Artifex” University of Bucharest
Radu STOICA Ph.D Student (radustoica68@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies
Abstract
Autorii prezintă încă de la început faptul că indicele prețului de consum măsoară evoluția de ansamblu a prețurilor mărfurilor cumpărate și a tarifelor serviciilor utilizate ale populației într-o anumită perioadă de timp față de o perioadă anterioară așa încât acest indice se calculează pentru elementele care intră în consumul direct al populației. Desigur, evoluția indicelui prețului de consum se măsoară pe trei elemente componente, respectiv, produse alimentare, produse nealimentare și servicii, exprimând în acest fel, o formă simplificată de măsurare a inflației. În alți termeni, putem preciza că indicele prețului de consum nu este identic cu indicele ratei inflației, deoarece, inflația se calculează pe toate sectoarele de activitate ale economiei naționale și nu numai pe cele trei elemente structurale de componente ale consumului în general. Autorii evidențiază unele aspecte privind bugetele de familie și rezultă din structura cheltuielilor s.a.m.d., putând sublinia că anchetele și calculul prețurilor sunt elemente în baza cărora se calculează indicele general al inflației. De asemenea, autorii se referă și la faptul că indicele trebuie ponderat și de regulă acesta se calculează pe baza indicelui de tip Laspeyres. În conținutul articolului se prezintă și relațiile de calcul ale indicilor individuali, ale indicilor agregati și ale celorlalte mărimi statistice pe baza cărora se calculează indicii prețurilor de consum și pe cale extinsă a indicelui general al prețurilor în economia unei țări.
Cuvinte cheie: indicele prețurilor de consum, indice de tip Laspeyres, prețuri medii de consum, nomenclator, indici cu bază fixă / bază în lanț
Clasificarea JEL: C10, E31, E64
ELEMENTS CONCERNING THE CALCULATION METHODOLOGY OF THE CONSUMER PRICE INDEX
Abstract
The authors point out from the outset that the consumer price index measures the overall evolution of the prices of purchased goods and of the tariffs of the services used by the population over a certain period of time compared to an earlier period so that this index is calculated for items entering direct consumption of the population. Of course, the evolution of the consumer price index is measured on three components, namely food, non-food products and services, thus expressing a simplified form of inflation measurement. In other terms, we can say that the consumer price index is not the same as the inflation rate index because inflation is calculated on all sectors of the national economy and not only on the three structural elements of consumption components in general. The authors highlight some aspects of family budgets and result from the structure of spending s.a.m.d, pointing out that surveys and price calculation are elements on the basis of which the general inflation index is calculated. The authors also refer to the fact that the index has to be weighted, and it is usually calculated on the basis of the Laspeyres index. The content of the article also presents the calculation relationships of individual indices, aggregate indices and other statistical sizes based on which the consumer price indices and the broad index of the general price index in the economy of a country are calculated.
Keywords: consumer price index, Laspeyres index, average consumer prices, nomenclature, fixed / chain indexes
JEL Classification: C10, E31, E64