Assoc. prof. Mădălina-Gabriela ANGHEL PhD (madalinagabriela_anghel@yahoo.com)
„Artifex” University of Bucharest
Prof. Constantin ANGHELACHE PhD (actincon@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies / „Artifex” University of Bucharest
Prof. Radu Titus MARINESCU PhD (radu_titus_marinescu@yahoo.com)
„Artifex”University of Bucharest
Abstract
În acest articol, autorii s-au concentrat pe analiza și prezentarea dezvoltării societății informaționale, ca tendință de amploare în evoluția cercetării și aplicării acesteia în activittea social-economică. În această direcție, Uniunea Europeană a aprobat o agendă digitală în care s reprezință pașii care pot și trebuie întreprinși în perioada de zece ani (2010-2020), precum și pe termen mai lung. În agenda digitală a Uniunii Europene se prevăd șapte etape (pași) de urmat care se referă la domeniile în care se pot aplica, pentru a se crea piața digitală unică în Uniunea Europeană. Autorii efectuează o atentă analiză asupra perspectivei dezvoltării societății informaționale în statele membre ale comunității europene. Datele sunt prezentate prin grafice sugestive, evidențiind că România se află pe ultimul loc dintre cele 28 de state membre. Se întreprinde și o analiză comparativă, utilizând indicatorii înregsitrați în 2012 și 2015. La toate statele membre se înregistrează creșteri în ceea ce privește evoluția societății informaționale.
Cuvinte cheie: agenda digitală, societate informațională, internet, rețea socială, comunicații tehnologice
Clasificarea JEL: L86, O33
THE DEVELOPING THE INFORMATION SOCIETY IN THE EUROPEAN UNION AND THE MEMBER STATES
Abstract
In this article, the authors focused on analyzing and presenting the development of the information society as a major trend in the evolution of research and its application in socio-economic activity. In this regard, the European Union has approved a digital agenda which describes the steps that can and must be taken over the ten-year period (2010-2020) as well as in the longer run. The EU Digital Agenda foresees seven steps (steps) to be followed, which relate to the areas in which they can be applied, in order to create the unique digital market in the European Union. The authors carry out a careful analysis of the perspective of the development of the information society in the member states of the European community. The data are presented with suggestive charts, highlighting Romania as the last of the 28 member states. A comparative analysis is also carried out using the indicators registered in 2012 and 2015. Increases in the evolution of the information society are recorded in all Member States.
Key words: digital agenda, information society, internet, social networking, technological communications
JEL Classification: L86, O33