Professor habil. Gheorghe SĂVOIU, PhD
Associate professor Mihaela Gabriela NEACSU, PhD
Professor Cristina DURAN, M.A. student
University of Pitesti
Abstract
Măsura în care unii elevi ar dori să urmeze un program extrașcolar într-un spațiu special (atelier de consiliere spirituală) în care să găsească răspunsuri de la un profesor la întrebările lor despre multe din frământările lor sufletești și cuantificarea unor asocieri potențiale în cadrul procesului educațional între opinii religioase ale copiilor și ale părinților, extinsă sau restrânsă la noțiunea de disciplină predată în școală, precum și alte câteva corelații între diverși factori explicativi, în paralel cu identificarea unor valori generale și morale ale religiei și unele ierahii legate de surse ale opiniilor copiilor au constituit subiectul acestei cercetări psihopedagogice axate pe metode și instrumente statistice. Cercetarea în sine este simultan un studiu amănunțit axat pe un chestionar investigativ, efectuat cu scopul de a cunoaște oportunitatea programului și de a cuantifica opinii despre nevoia unei consilieri spiritule, dar și o tentativă de ierarhizare și corelare a unor motivații și relații prin simbolism statistico – matematic. Din cele 10 ipoteze urmărite în articol opt sunt validate, iar confruntarea statistică între eșantionul părinților și cel al elevilor ca actori ai actului educațional este revelatorie la final.
Cuvinte cheie: anchetă statistică, ipoteza cercetării, studiu psihopedagogic, ierarhizare statistică, matrice de corelație, E-views.
Codificare JEL: C12, C46, I 21, Z12.
A SURVEY ON THE DESIRABILITY OF AN EXTRA-CURRICULAR SCHOOL PROGRAM OR SPIRITUAL COUNSELING WORKSHOP, AND SOME SPECIFIC STATISTICAL INTERACTIONS OR CONFRONTATIONS
Abstract
The extent to which some students would like to attend an extra-curricular school program in a special room (a workshop of spiritual counseling), where they could find answers from a qualified teacher to their questions about many of their inner questions and spiritual queries, struggles and troubles, as well as the quantification of some potential associations, in the educational process, between the religious views of children and parents, extended or restricted to the notion of discipline taught in school, and also several other correlations between the various different explanatory factors, along with the identification of general and moral values of religion, and some hierarchies connected with the sources of children’s opinions, were the subject of this research psycho-pedagogical focused on statistical methods and tools. The research itself is both a detailed study focused on an investigation questionnaire, conducted in order to know the desirability of the program, and to quantify a set of opinions about the need for a spiritual counseling, as well as a tentative hierarchy and correlation of a number of motivations and relationships, by means of statistic and mathematical symbolism. Of the ten hypotheses analysed in the paper, eight are validated, and the statistical confrontation between the sample of the parents and that of the students, as actors of the act of education, is finally revealing.
Keywords: statistical survey, the research hypothesis, psycho-pedagogical study, statistical ranking or hierarchy, correlation matrix, E-views.
JEL codification: C12, C46, I 21, Z12.