Impactul și provocările telemuncii și muncii bazate pe tehnologia informației și comunicațiilor pentru angajați în timpul pandemiei de COVID-19

Dana Luiza GRIGORESCU PhD Student (danaluiza2004@yahoo.com)
Bucharest University of Economic Studies

Abstract

Acest articol se bazează pe analiza celor mai recente informații disponibile despre munca la distanță și munca mobilă bazată pe tehnologia informației și comunicațiilor.
Pe lângă Telemuncă și muncă bazată pe tehnologia informației și comunicațiilor, atunci când avem de-a face cu munca în afara locului normal de muncă, pot fi identificate trei concepte diferite, dar adesea suprapuse și anume: munca la distanță, telemuncă și lucrul de acasă. Munca la distanță poate fi efectuată atât de liberi profesioniști, cât și de angajați și are loc atunci când munca se desfășoară total sau parțial în afara locului normal de muncă, nu neapărat de acasă. În schimb, telemunca este în general limitată la angajați și implică utilizarea tehnologiei informației și a dispozitivelor digitale. În cele din urmă, munca de la domiciliu se referă la munca care se desfășoară integral sau parțial în propria casă a angajatului, poate fi efectuată atât de liber profesioniști, cât și de  liber profesioniști și nu implică neapărat utilizarea dispozitivelor digitale. Fiecare dintre aceste concepte se suprapune cu Telemunca și munca bazată pe tehnologia informației și comunicațiilor.
Tendințele recente în ceea ce privește munca la distanță, impactul acesteia asupra angajaților, angajatorilor și societății sunt analizate în acest articol care oferă o imagine de ansamblu asupra principalelor măsuri legislative și de politică adoptate la nivelul Uniunii Europene și la nivel național, pentru a se putea identifica posibilele acțiuni politice din cadrul Uniunii Europene. Studiul se bazează pe o analiză extinsă a literaturii de specialitate, cinci studii de caz ale țărilor din Uniunea Europeană: Finlanda, Germania, Irlanda, Italia și România.

Cuvinte cheie:  telemuncă, munca la distanță, pandemie, angajați, tehnologia informației
Clasificarea JEL: E10, E30

[Text complet]

 

The impact and challenges of teleworking and the work based on information and communication technology for employees during the COVID-19 pandemic

Abstract

This article is based on an analysis of the latest information available on telework and mobile work based on information and communication technology.
In addition to Telework and work based on information and communication technology, when dealing with work outside the normal workplace, three different but often overlapping concepts can be identified, namely: remote work, telework and home work . Remote work can be carried out by both freelancers and employees and occurs when the work is carried out in whole or in part outside the normal place of work, not necessarily from home. In contrast, telecommuting is generally limited to employees and involves the use of information technology and digital devices. Finally, home-based work refers to work that takes place in whole or in part in the employee’s own home, can be performed by both freelancers and freelancers, and does not necessarily involve the use of digital devices. Each of these concepts overlaps with Telework and ICT-based work.
Recent trends in remote work, its impact on employees, employers and society are analyzed in this article which provides an overview of the main legislative and policy measures adopted at European Union and national level in order to identify possible political actions within the European Union. The study is based on an extensive analysis of the specialized literature, five case studies of the countries of the European Union: Finland, Germany, Ireland, Italy and Romania.

Keywords: telework, remote work, pandemic, employees, information technology
JEL Classification: E10, E30

[Full Text]

RRS Supliment nr. 10/2024