Liliana Cireșica STOICA PhD Student (lilliana_stoica@yahoo.com)
University of Craiova
Abstract
Anii 2019 -2021 au fost marcați de o criză sanitară fără precedent, care s-a transformat rapid într-o criză economică severă. Deși se așteaptă o revenire economică, plurivalența și momentul acesteia depind în mare măsură de evoluțiile pe plan sanitar și de execuția programelor de relansare economică. Instituțiile financiar bancare sunt actori cheie pentru reziliența și redresarea economică.
În această lucrare, ne propunem să prezentăm necesitatea implementării Inteligenței Artificiale (IA) ca și element central al procesului de transformare digitală a sistemului financiar bancar/ organizațiilor, indiferent de activitatea desfășurată, situație ce presupune identificarea unor strategii și planuri noi de implementare cu scopul de a mării gradul de reziliență al organizațiilor, pe mai multe paliere.
Astfel, expunem căteva considerații asupra rentabilității implementării Inteligenței Artificiale (IA) la nivel organizaţional, ce trebuie percepută ca o investiție pe termen mediu și mai ales pe termen lung a organizației, întrucât ea conduce automat la obţinerea de profit/beneficii, cu menţiunea opunerii unui profit/beneficiu necuvenit obținut ilegal/imoral.
Cuvinte cheie: Reziliență organizațională, Pandemie, Management participativ, Distantare sociala, Vulnerabilități.
MANAGEMENT RESILIENCE AND PROFITABILITY OF IMPLEMENTING ARTIFICIAL INTELLIGENCE AT THE LEVEL OF THE BANKING FINANCIAL SYSTEM DURING THE PANDEMIC PERIOD
Abstract
The years 2019-2021 were marked by an unprecedented health crisis, which quickly turned into a severe economic crisis. Although an economic recovery is expected, its multivalence and timing depend to a large extent on health developments and the implementation of economic recovery programs. Banking financial institutions are key players in resilience and economic recovery.
In this paper, we aim to present the need to implement Artificial Intelligence (AI) as a central element of the process of digital transformation of the banking financial system / organizations, regardless of the activity, a situation that involves identifying new strategies and implementation plans in order to of the high degree of resilience of organizations, on several levels.
Thus, we set out some considerations on the profitability of implementing Artificial Intelligence (AI) at the organizational level, which should be perceived as a medium-term and especially long-term investment of the organization, as it automatically leads to profit / benefit, with the opposition of a improper profit / benefit obtained illegally / immorally.
Keywords: Organizational Resilience, Pandemic, Participatory Management, Social Distancing, Vulnerabilities.