Inteligenţa artificială şi principiile de etică transpuse de management la nivelul organizaţiilor financiare

Liliana Cireșica STOICA PhD Student (lilliana_stoica@yahoo.com)
University of Craiova

Abstract

Viziunea acestei organizații financiar bancare despre viitorul său digital reprezintă un element determinant al strategiei de transformare digitală ce urmeaza a fi implementată. În acest context deviza organizației, reflectată în misiunea sa, determină managementul să definească o nouă identitate a companiei, nu prin prisma limitării la produsele/serviciile bancare curente/existente pe care le oferă clienţilor ci a nevoii viitoare căreia acestea trebuie să îi răspundă, respectiv aceea de portabilitate şi mobilitate. Fiind conștienți că dinamismul viitorului care are un nou concept definit de era digitală, organizațiile sunt nevoite să anticipeze transformarea, mizând pe dezvoltarea conectivității.
Inteligenţa artificială devine astfel o sursă inepuizabilă a potențialelor schimbări cu efecte directe atât asupra modului de relaţionare cu clienţii dar şi a manierei în care angajații își desfășoară activitatea.
Responsabilitatea morală şi etică a oricărui manager, coroborată cu un înalt nivel de profesionalism, devine un factor motivaţional atât pentru angajaţi în vederea atingerii obiectivelor organizatiei, cât şi un exemplu permanent de conduită pentru colaboratorii externi fapt ce contribuie la instituționalizarea eticii în cadrul organizației.
În acest fel, vom deschide drumul pentru premisele utilizării extinse inteligenţei artificiale concomitent cu creşterea conştientizării angajaţilor cu privire la nevoia de sensibilitate când lucrează cu tehnologii AI.

Cuvinte cheie: Inteligența Artificială (IA), Digitalizare, Economie digitală, Tehnologia informației, Cultura organizațională, Cod etic.

[Text complet]

ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ETHICAL PRINCIPLES TRANSPOSED BY MANAGEMENT AT LEVEL FINANCIAL ORGANIZATIONS

Abstract

The vision of this financial banking organization about its digital future is a key element of the digital transformation strategy to be implemented. In this context, the motto of the organization, reflected in its mission, determines the management to define a new identity of the company, not in terms of limitation to current / existing banking products / services it offers to customers but the future need to meet their needs. that of portability and mobility. Aware that the dynamism of the future has a new concept defined by the digital age, organizations are forced to anticipate the transformation, relying on the development of connectivity.
Artificial intelligence thus becomes an inexhaustible source of potential changes with direct effects both on the way we relate to customers but also on the way employees conduct their business.
The moral and ethical responsibility of any manager, coupled with a high level of professionalism, becomes a motivating factor for both employees to achieve the organization’s goals and a permanent example of conduct for external employees that contributes to the institutionalization of ethics within the organization.
In this way, we will pave the way for the use of extended use of artificial intelligence while raising employees’ awareness of the need for sensitivity when working with AI technologies.

Keywords: Artificial Intelligence (AI), Digitization, Digital Economy, Information Technology, Organizational Culture, Code of Ethics

[Full Text]

RRS Supliment nr. 5/2022