Professor Gheorghe Săvoiu, PhD. habil.
Assoc. professor Claudia Burtescu, PhD.
Lecturer Marian Ţaicu, PhD.
Mathematician & Computer science Sandra Matei
Communication expert Camelia Bădulescu
Rezumat
Cercetarea statistică care a stat la baza redactării acestui articol a debutat cu o întrebare dintre cele mai simple, legată de cât de satisfăcuţi şi nesatisfăcuţi de calitatea transportului public urban sunt locuitori unui oraş, cu referire la Piteşti. Obiectivul cercetării a devenit astfel o confruntare a indicatorilor de calitate ai transportului oferit și primit, ca mod în care aceştia sunt percepuţi efectiv de populaţia oraşului. Etapele cercetării detaliate în articol au reunit: i) evaluarea cerinţelor solicitantului sau comanditarului investigaţiei; ii) formularea, pilotarea, realizarea şi completarea chestionarelor pe baza indicatorilor finali relevanți; iii) colectarea datelor extrase dintr-un panel de 500 de călători, structurat în 400 de interviuri telefonice și 100 de interviuri față în față, optimizat per cartiere; iv) prelucrarea datelor cu softurile Excel si Eviews, incluzând sintetizarea în tabele pivot şi realizarea graficelor semnificative axate pe tabele pivotate; v) prezentarea rezultatelor și comentarea lor statistică; iv) întocmirea unui raport final cu ierahizări şi concluzii. Articolul sintetic reuneşte sintetic însă aceste elemente ale cercetării stattistice şi sociologice în acelaşi timp, de la conţinutul chestionarului (Anexa) si oferă date şi informatii statistice pentru compararea procentului de beneficiari mulțumiți (raportat la performanțele aferente indicatorilor cheie) cu procentul de beneficiari nemulțumiți în scopul identificării gradului de satisfacție aferent percepţiei locuitorilor. Căteva remarci finale oferă câteva soluţii de lărgire a orizontului specific al sondajelor pe cote și anticipează posibile limitări ale unor cercetări viitoare similare.
Cuvinte cheie: sondaj statistic, eşantionare pe cote, eşantionare non-probabilistică, distribuţie structurală, statistici descriptive, statistici structurale, indicatori ai gradului de satisfacţie/insatisfacţie.
A STATISTICAL OPINION SURVEY AMONG PASSENGERS IN URBAN TRANSPORT
Abstract
The statistical research that was the basis for writing this article began with a simple question concerning how satisfied and dissatisfied with the quality of urban public transport the inhabitants of a city are – with reference to Piteşti. The goal of the research has thus become a confrontation of the quality indicators of the transport supplied and obtained, as a manner in which they are actually perceived by the population of the city. The stages of the research detailed in the article brought together: i) assessing the requirements of the applicant or sponsor of the investigation; ii) formulating, piloting, drafting and completing the questionnaires based on the relevant final indicators; iii) collecting data extracted from a panel of 500 passengers, structured in 400 phone interviews and 100 face-to-face interviews, optimized by town districts or neighborhoods; iv) processing the data with Excel and Eviews softwares, also including the synthesis through pivot tables and generating the significant charts and graphs focused on pivot tables; v) presenting the results, and commenting on them in statistical terms; vi) drawing up a final report containing rankings and conclusions. However, the paper synthetically summarizes these elements of research that is both statistical and sociological, from the content of the questionnaire (APPENDIX), and provides data and statistical information meant to compare the percentage of satisfied beneficiaries (relative to the performance of key indicators) with the percentage of dissatisfied beneficiaries in order to identify the degree of satisfaction relative to the perception of the inhabitants. A few final remarks offer a numbr of solutions to broaden the specific horizon of quota surveys and anticipate possible limitations of similar future research.
Keywords: statistical survey, quota sampling, non-probable sampling, structural distribution, descriptive statistics, structural statistics, satisfaction / dissatisfaction indicators