Alexandra Diana Chirescu (chirescualexandra18@stud.ase.ro)
Faculty of Agri-food and Environmental Economics, Department of Agri-food and Environmental Economics, Bucharest University of Economic Studies
Abstract
Rata șomajului, gradul de cupridere în învățământ și câștigul salarial mediu net lunar reprezintă un set de indicatori specifici dimensiunii socio-economice a unui stat. Astfel, în perioada 1995-2019, indicatorii au înregistrat un trend oscilant în România, respectiv o scădere de aproximativ 6,6 puncte procentuale (p.p) în cazul ratei șomajului, o creștere de aproximativ 8,3 p.p în cazul gradului de cuprindere în învățământ și o scădere de aproximativ 98,59 p.p în cazul salariului mediu net lunar. Scopul acestei lucrări este de a realiza o analiză a indicatorilor menționați anterior și de a identifica nivelul corelației dintre aceștia și PIB. Obiectivele cercetării sunt reprezentate de stabilirea gradului de influență a variabilelor independente, respectiv rata șomajului, gradul de cuprindere în învățământ și câștigul salarial mediu net lunar asupra variabilei dependente, Produsul intern brut, precum și identificarea importanței acestor indicatori pentru dezvoltarea economiei țării. Cercetarea de față dorește să surprindă atât evoluția indicatorilor, cât și impactul pe care aceștia îl au asupra PIB, așadar se consideră faptul că studiul ar putea contribui la dezvoltarea cunoștințelor din acest domeniu și la rezolvarea unor situații practice. În ceea ce privește structura lucrării, aceasta este alcătuită din următoarele secțiuni: Introducere, Recenzia literaturii științifice, Studiu de caz, Concluzii și Bibliografie. Astfel, pentru secțiunea Recenzia literaturii științifice au fost analizate cele mai importante lucrări din domeniul ales și a fost realizată o analiză bibliometrică utilizând software-ul VOSviewer. În continuare, a fost realizat studiul econometric pentru variabilele alese, utilizând funcția Data Analysis din Excel.
Cuvinte cheie: analiză econometrică, analiză bibliometrică, indicatori socio-economici, România, dezvoltare economică
The influence of the unemployment rate, the degree of inclusion in education and the average monthly net earnings on the GDP of Romania during 1995-2019
Abstract
Unemployment rate, education coverage and average monthly net earnings are a set of indicators specific to the socio-economic dimension of a state. Thus, in the period 1995-2019, the indicators registered an oscillating trend in Romania, respectively a decrease of approximately 6.6 percentage points (p.p) in the case of the unemployment rate and an increase of approximately 8.3 p.p in the case of the degree of education. Moreover, the average net monthly salary decreased by approximately 98.59 p.p in the same period. The purpose of this paper is to perform an analysis of the indicators mentioned above and to identify the level of correlation between them and GDP. The research objectives are represented by establishing the degree of influence of independent variables, namely unemployment rate, degree of education and monthly average net earnings on the dependent variable, Gross Domestic Product, and identifying the importance of these indicators for the development of the country’s economy. The present research aims to capture both the evolution of indicators and the impact they have on GDP, so it is considered that the study could contribute to the development of knowledge in this field and to solving practical situations. Regarding the structure of the paper, it consists of the following sections: Introduction, Review of Scientific Literature, Case Study, Conclusions and Bibliography. For the Review of the scientific literature section, the most important papers in the chosen field were analyzed and a bibliometric analysis was performed using the VOSviewer software. Next, the econometric study was performed for the chosen variables, using the Data Analysis function in Excel.
Keywords: econometric analysis, bibliometric analysis, socio-economic indicators, Romania, economic development