Marius-Cristian RADUT PhD Student (radutmc@gmail.com)
Bucharest University of Economic Studies
Abstract
Comerțul cu ridicata este un domeniu care are importanță pentru a cunoaște nivelul în care se distribuie și comercializează bunurile în structuri teritoriale. Indicatorul cel mai reprezentativ este cifra de afaceri, care reprezintă toate veniturile înregistrate de către întreprinderile de profil, într-o anumită perioadă de referință, incluzând subvențiile și veniturile din activități secundare, dar excluzând reducerile, rabaturile, accizele și veniturile din transferul mijloacelor fixe. Indicii valorici privind cifra de afaceri sunt de tip Laspeyers, fiind ponderați în forma nedeflatată. Scopul acestui articol este acela de a evidenția evoluția în timp a acestui indicator, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata. Metodologia utilizată a fost una adecvată, utilizând indicatori statistici, reprezentări grafice, baze de date consolidate, analiza în dinamică a indicatorilor și studiile bazate pe metode și modele statistico-econometrice.
Cuvinte cheie: comerț cu ridicata, cifră de afaceri, distribuire, indicatori, reprezentare grafică, metodologie.
Analysis of the evolution of the turnover from the wholesale trade in Romania
Abstract
Wholesale trade is an area that is important to know the level at which goods are distributed and traded in territorial structures. The most representative indicator is the turnover, which represents all the revenues recorded by the profile companies, in a certain reference period, including subsidies and revenues from secondary activities, but excluding reductions, rebates, excises and revenues from the transfer of fixed assets. The turnover indices are of the Laspeyers type, being weighted in the non-deflated form. The purpose of this article is to highlight the evolution over time of this indicator, the turnover in wholesale trade. The methodology used was adequate, using statistical indicators, graphical representations, consolidated databases, dynamic analysis of indicators and studies based on statistical-econometric methods and models.
Keywords: wholesale, turnover, distribution, indicators, graphical representation, methodology.