Alina Eliza DABIJA PhD Student (dabija_eliza@yahoo.com)
Craiova University
Abstract
Întemeietorii și deținătorii instituției, în cele mai multe cazuri, sunt cei care creează valorile, misiunea, scopul companiei, punând astfel bazele esențiale ale culturii organizaționale, care se formează.
O abordarea deschisă la schimbarea adaptată continuă la contextul economic, informatic, cultural și cel juridic, ajută la dezvoltarea culturilor organizaționale și este susținută de către fondatorii companiei.
Trăsăturile organizaționale reprezintă factori care pot influența tipul de cultură care se conturează. Astfel, se pot observa diferențe prin felul în care sunt aplicate procedurile, fluxurile, normele în cadrul instituțiilor analizate. Relaționarea în cadrul echipelor, modul în care sunt transmise informațiile necesare unei bune desfășurări a activităților din cadrul grupurilor, felul în care membrii unei organizații se identifică și exprimă în raport cu misiunea întregii echipe joacă un rol important în formarea culturii organizaționale.
Tipul de management aplicat în companie are un impact remarcabil față de cultura unei echipe, iar în același timp, modalitatea în care acesta interacționează cu membrii echipei arată în mod sigur rezultatul care poate influența cultura.
Din perspectiva cercetării teoretice, cultura organizațională este văzută ca un element esențial, care face parte din management, un sistem de îndrumare pentru salariați și poate influența într-o mare măsură performanța companiei.
Cuvinte cheie: cultură organizațională, factori, variabile statistice, experiență, vârstă, percepție.
Clasificarea JEL: C10, G20.
Study on the correlation between organizational culture, age and experience of employees in the Romanian banking system
Abstract
The founders and owners of the institution, in most cases, are those who create the values, mission, purpose of the company, thus laying the essential foundations of the organizational culture, which is formed.
An open approach to continuous change adapted to the economic, IT, cultural and legal context, helps to develop organizational cultures and is supported by the company’s founders.
Organizational traits are factors that can influence the type of culture that emerges. Thus, differences can be observed in the way the procedures, flows; norms are applied within the analysed institutions. The relationship within the teams, the way in which the information necessary for the good development of the activities within the groups are transmitted, the way in which the members of an organization identify and express themselves in relation to the mission of the whole team play an important role in forming the organizational culture.
The type of management applied in the company has a remarkable impact on a team’s culture and at the same time, the way it interacts with team members certainly shows the result that can influence the culture.
From the perspective of theoretical research, organizational culture is seen as an essential element, which is part of management, a guidance system for employees and can greatly influence the company’s performance.
Keywords: organizational culture, factors, statistical variables, experience, age, perception.
JEL classification: C10, G20.