Formularea şi testarea unor ipoteze statistice în decizia bancară de creditare

Gheorghe Săvoiu
Marian Ţaicu

Rezumat 

Debutând cu trei întrebări ce delimitează demersul întregii cercetări, articolul subliniază aplicabilitatea ipotezelor statistice formulate și testate, urmate de procesele de validare/invalidare și de decizia economică specifică domeniului bancar, influențând practic acordarea unui credit solicitat. Formularea ipotezei constituie esența fenomenului decizional managerial în domeniul bancar al acordării de credite, al reformulării și reierarhizării scorului specific de acordare a unui credit, iar derivata finală de admitere sau respingere a cererii de creditare rezultă din testarea și formularea deciziei acestui fenomen analizat statistic, pornind de la etapizări, statistici descriptive, ierarhizări, interpretări etc. Concluziile articolului sunt concise, având aspectul unor remarci finale, subliniind scopul eficientizării creditării bancare chiar din inițierea/neinițierea fenomenului în sine. Principalul impact al gândirii statistice riguroase și al formulării econometrice clare în acest articol este aplicativ, prin contribuția statisticii la formarea capacității de a cunoaște, investiga, analiza și formula concluzii despre fenomene complexe, pornind de la idei expuse ca ipoteze, ajungând chiar la modele econometrice decizionale în economia actuală.

Cuvinte cheie: ipoteză, test, validare/invalidare, decizie statistică, scor FICO, ierahizare, creditare.
Coduri JEL: C12, E51.

[Text complet]

FORMULATION AND TESTING OF STATISTICAL HYPOTHESIS IN THE CREDITIG BANK DECISION

Abstract

Starting with three questions that delineate the whole of the research, the article highlights the applicability of the statistical hypotheses formulated and tested, followed by the validation/invalidation processes and the economic decision-making specific to the banking field, basically influencing the granting of a loan that is requested. The formulation of the hypothesis is the essence of the managerial decision-making phenomenon in the banking field of credit granting, as far as the recalculation and re-ranking of the specific credit-granting score are concerned, as well as the final derivative of admitting or rejecting the credit application results from the testing and formulation of the decision of this phenomenon, analyzed statistically, starting from staging, descriptive statistics, hierarchies/ranking, interpretations, etc. The conclusions of the article are concise, in the form of several final remarks, emphasizing the purpose of streamlining bank lending, even from the initiation/non-initiation of the phenomenon itself. The main impact of rigorous statistical thinking and clear econometric formulation is, in this article, too, applicative, mainly through the contribution of statistics to the ability to learn, investigate, analyze and formulate conclusions about complex phenomena, starting from ideas presented as hypotheses, and reaching even econometric decision-making models in the current economy.

Key words: hypothesis, test, validation/invalidation, statistical decision, FICO credit score, ranking, crediting.
JEL codes JEL: C12, E51

[Full Text]

RRS Supliment 7/2018