Analiza modernizării infrastructurii rutiere

Assoc. prof. Mădălina-Gabriela ANGHEL PhD
„Artifex” University of Bucharest
Prof. Constantin ANGHELACHE PhD 
Bucharest University of Economic Studies / „Artifex” University of Bucharest
Andreea – Ioana MARINESCU PhD Student
Bucharest University of Economic Studies
Ec. Lucian ENE

Abstract

Unul dintre obiectivele principale pe care le-au enumerat de fiecare dată guvernele care s-au succedat la conducerea țării a fost îmbunătățirea infrastructurii din țara noastră. Au trecut mandate, dar toate s-au soldat cu nerealizări iar de multe ori cu pierderi pentru economia națională. Infrastructura din țara noastră a ajuns într-un impas, România situându-se pe ultimul loc în cadrul Uniunii Europene din punct de vedere al lungimii autostrăzilor raportată la suprafața teritoriului. Multe proiecte au început prin a se aproba, apoi s-au amânat, s-au plătit sume în avans firmelor contractoare apoi după rezilierea contractelor avansurile au fost pierdute și multe alte situații de acest gen care au dus starea drumurilor din România într-o situație mai proastă decât era. În multele volume scrise de profesorul Constantin Anghelache despre starea economică a României, aceste nu a pregetat și a menționat de fiecare dată faptul că, dintr-un motiv mai mult sau mai puțin cunoscut de cei care s-au aflat la conducerea țării în evoluția economică a României, s-au pierdut momente semnificative care puteau să aibă eficiență concretizată în rezultate care să situeze România printre primele țări. România a pierdut o serie de momente importante în ceea ce privește realizarea unei infrastructuri deosebite. Primul moment a fost acela al disponibilizării masive a unui număr de salariați din domeniul mineritului imediat în 1990-91. În loc să se gândească o strategie corectă, bine pusă la punct, pe baza căreia această forță de muncă care a fost disponibilizată și care dispunea de o calificare înaltă, să fie reorientată către domeniul construcțiilor și cel al infrastructurii rutiere, s-a preferat trecerea în șomaj. Au fost alte momente în care, în loc să se urmărească modul în care să fie disponibilizate unele resurse financiare și să fie redirecționate către investiții în infrastructură s-au găsit alte “priorități”. “Privatizarea” industriei a fost un fiasco care a adus cei mai puțin bani României față de valoarea actualizată a mijloacelor de producție pierdute. Iată așadar o multitudine de momente pe care nu le-a chibzuit și nu le-a valorificat. În articolul de față, autorii au efectuat o analiză concretă a modului în care investițiile care s-au disponibilizat pentru infrastructura rutieră a avut unele efecte în anul 2017. Acestea sunt totuși minore față de puterea și gândul pe care ne îndeamnă să îl avem și acum în ceea ce privește dezvoltarea. O analiză privind lungimea drumurilor modernizate în 2017 scoate la iveală unele mici progrese, departe însă de ceea ce trebuie făcut în perioada următoare. Și în domeniul căilor ferate, al transportului feroviar, rezultatele sunt tot modeste, existând puține progrese. Autorii analizează pe bază de date toate aceste aspecte, reușind să scoată la iveală o serie de neajunsuri care s-au manifestat.

Cuvinte cheie: infrastructură, autostradă, investiție, transport feroviar, constructor
Clasificarea JEL: H54, O18, R42

[Text complet]

ANALYSIS OF THE MODERNIZATION OF ROAD INFRASTRUCTURE

Abstract

One of the main objectives that the governments that followed in the country’s leadership have been to improve the infrastructure in our country. Mandates have been passed, but all have resulted in unrealistic and often loss-making for the national economy. The infrastructure in our country has reached an impasse, Romania being the last one in the European Union in terms of the length of the motorways reported on the surface of the territory. Many projects started by approving, then postponed, advance payments were made to the contracting companies, then after the termination of the contracts the advances were lost and many other situations of this kind that brought the state of the roads in Romania into a situation worse than it was. In the many volumes written by Professor Constantin Anghelache about Romania’s economic condition, they did not forget and mentioned every time that for a reason more or less known by those who were at the head of the country in the economic evolution of Romania, significant moments were lost which could have resulted in results that would place Romania among the first countries. Romania has lost a number of important moments in terms of building a special infrastructure. The first time was the massive layoffs of a number of mining workers immediately in 1990-91. Instead of thinking about a correct, well-designed strategy, on the basis of which this labor force that was dismissed and with a high qualification was reoriented to the construction and road infrastructure, it was preferable to the unemployment. There were other moments where other „priorities” were found instead of tracking the way some financial resources were made available and redirected to infrastructure investments. „Privatization” of the industry was a fiasco that brought the least money to Romania against the current value of the lost production means. So here’s a lot of moments that he did not think and use. In this article, the authors made a concrete analysis of how the investments that were made available for road infrastructure had some effects in 2017. However, they are minor compared to the power and thought that we urge to have now in terms of development. An analysis of the length of the upgraded roads in 2017 reveals some little progress, but far from what is to be done in the coming period. And in rail, rail transport, the results are still modest, with little progress. The authors analyze all these aspects on the basis of data, managing to reveal a series of shortcomings that have occurred.

Keywords: infrastructure, highway, investment, rail transport, builder

[Full Text]

RRS Supliment 5/2018